Hva en sterk logo kan bety for din bedrift

sep 21, 2017

En logo er en del av bedriftens varemerke. Navn og logo er ofte det første kunden kommer i kontakt med i møte med din bedrift. Logoen er identitetsbærende og spiller en nøkkelrolle i markedsføringen av din bedrift. Din bedrift får en klar identitet og signatur med en unik logo. Det er derfor viktig i dag at din bedrift har en tydelig og klar logo som er profesjonelt designet.

Vi i Pear er spesialister på logo design. Vi vet viktigheten av å skille seg ut nasjonalt og internasjonalt. Vi lager logoer som gjenspeiler deres verdier og identitet.

En sterk logo kan gjøre forskjellen for din bedrift. En sterk logo kan gi deg nye kunder, ta vare på gamle kunder og reflektere kvalitet og forventninger. En sterk logo er en logo folk husker og folk beundrer. En sterk logo er derfor en logo som identifiserer deg som bedrift. Logoen skal ikke beskrive deg som bedrift eller beskrive hva du gjør. Logoen skal kundene og alle andre hvem merkevaren er. Logoen skal ikke selge produktet eller varen din, men logoen skal fortelle folk hvem merkevaren er. Salg av dine varer gjøres av salg og markedsføringsavdelingen din.

Ønsker du en sterk logo trenger du en logo som er distinkt. Logoen må hevde seg i mengden av andre logoer. Det er mange logoer der ute, og noen kan se like ut. Du må derfor også ikke være redd om det er en logo i markedet som allerede er lik din. Når du lager en sterk logo må du passe på at du ikke bruker ting som er ferdig. Altså clipart eller lignende man kan finne i Word eller andre skrive programmer. Du må skille deg ut og være annerledes på en interessant måte.

En sterk logo krever å bli sett. Du må derfor passe på at du har en logo, eller lager en logo, som blir lagt merke til. Farger er viktig. Farger kan trekke oppmerksomhet og bli sett. Sterke farger hjelper mye på å kreve oppmerksomhet. Men, sterke farger kan ikke veie opp for en svak form. Det er derfor viktig å huske at farger og form, eller utformingen av logoen krever riktig kombinasjon. Vi lager først logoen i svarthvitt for å gi den en god form, for deretter å fargelegge logoen.

Hvor man setter logoen har noe å si. Logoen kan være stor og den kan være liten. Den kan være begge deler. Du som bruker av logoen må tenke på hvor du vil ha logoen. Logoen må eksponeres, men den må ikke plage kundene. Logoen kan være på plakater, på lastebiler som flytter varene, på varene, osv. Coca-Cola har sin logo på lastebilen som kjører Cola, på flasken, på korken, osv. På lastebilen er logoen kjempestor. Når du drikker brusen så ser du logoen på flasken mens du drikker den. Forlater du et sted hvor noen har drukket Cola vil du nok ofte se de lett gjenkjennelige bruskorkene som ligger igjen.

Cola har vært ekstremt flinke til å lage en logo som blir sett og gjenkjent. De fleste kan se en Cola kork på veldig lang avstand. De kjenner den igjen på rødfargen og på noe hvitt. Du trenger ikke en gang å gå nærme for å lese at det står Coca-Cola på korken, men kun en titt på rødfargen og noe hvitt forteller hjernen din at her er det nok en Cola kork.

De fleste sterke logoene vi ser rundt oss er ganske enkle. Om du ser på Nike, Apple eller Dell logoer så er de veldig enkle. De forklarer oss som kunder veldig fort hvem de er. De huskes lett og de kan lett tegnes og kopieres. Logoene er ikke satt i en spesiell tid og har derfor ikke noe behov for og oppdateres når det er nødvendig.

En sterk logo er ofte en enkel logo. Den gir et enkelt budskap uten å formidle for mye eller for kompliserte ting. En sterk logo er heller ikke noe som garanterer salg eller gjenkjennelse. Ingenting fungerer godt alene. Logoen er et visuelt anker i en totalpakke av profilering gjennom verbale og visuelle fremføringer. Det er derfor viktig at man undersøker hele bedriftens markedsførings strategi når man tenker på en logo.

Logodesign er også lek. Lek med forskjellige design, farger og former.

Her gir vi tre tips på godt logodesign:

 

  • Prøv og fortell en enkel ukomplisert historie med logoen

 

Vi ønsker å fortelle bedriftens merkevare eller historie gjennom logoen. En merkevare kan deles opp i fire deler:

  1. Bedriftens personlighet
  2. Bedriftens tjenester eller produkter som tilbys
  3. Dine konkurransefortrinn
  4. Hvem hjelper du best

Når vi setter oss ned med deg og ber deg om å beskrive bedriftens merkevare, kan du sikkert si ganske mye om disse fire punktene. Det kan fort bli komplisert og krevende å beskrive alt dette. Dette legger fundamentet for hvordan vi tilnærmer oss din logo for din bedrift.

  1. Logoen bør være enkel og ukomplisert

Enkelt er ofte det beste. Logo er en form for kommunikasjon og for mange visuelle elementer kan fort overskygge budskapet i logoen. For mange detaljer i logoen kan også fort overskygge detaljene da logoer ofte vises på små flater.

  1. Hold logoen og bedriftsnavn adskilt

Hvis du setter din bedrifts navn på toppen av bildet eller ikonet i logoen, kan din bedrifts navn for å bli vanskeligere å lese. Tekst tar ofte fokus vekk fra logoen eller ikonet, så hvis du har tekst på toppen av logoen eller ikonet, vil det være vanskeligere å se logoen eller ikonet. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du holder bedriftsnavnet og bilde eller ikonet adskilt.

Ta kontakt med oss for hjelp til å velge din bedrifts logo. Vi bistår bedrifter av alle størrelser som ønsker en ny logo for deres bedrift, nyetablerte produkter, rebranding av produkter eller navn og/eller logobytte for bedrifter.